Už dávno nežijeme ve světě, kde se v automobilovém průmyslu pohybují jen muži. Ať už je technika, auta a motorky spíše směrem, kterým se ubírají právě muži, ženy v tomto ohledu vůbec nezaostávají a dokonce se dostávají do předních příček závodů a soutěží. A přiznejte to – vidět svou krásnou ženu za volantem – to je tak trochu snem každého muže.
Ženy a auta
Během posledního století se přístup žen k řízení i k autům obecně dost proměňoval. Od úplného nezájmu a nevhodnosti až po úplnou euforii a porozumění nejen řízení, ale také tomu, co je pod kapotou. Podle Yoanna Demoliho, PhD., se i přesto pohled mužů a žen na auta a jejich využití velmi liší.
Výsadou žen se stalo řízení aut na konci 19. století. První ženou, která měla oficiálně certifikaci řidiče, byla vévodkyně z Uzes. A první ženou řídící závodní auta byla Camille du Gast. A jak je to dnes?
Ženy jako dobré řidičky
To, že ženy nebyly schopny dobře řídit, už je snad přežitek z minulých let. Dnes jsou již ženy tak nějak schopnější, šikovnější a výsada mužů řídit kvalitně a dobře přechází i na ženy (možná už ji měly v dřívějších dobách, jen si toho nikdo nevšiml). Důkazem toho jsou ženy, které k automobilům neodmyslitelně patří.
Courtney Force
Patří do rodiny hodně rychlých závodníků a svůj první závod v kategorii Top Alcohol Dragster absolvovala ve 21 letech v roce 2009. Sestra Ashley Force Hood se stala řidičkou Traxxas Ford Mustang.
Jutta Kleinschmidt
Všichni vědí, jak je náročný závod Dakar, tato žena jej vyhrála v roce 2001 se svým Mitsubishi.
Danica Patrick
Nejemotivnější vítězství jí přinesl závod z roku 2008 v podobě Indy Japan 300. Je nejúspěšnější ženou v historii amerických závodů formulí a její 3. místo z roku 2009 v rámci Indianapolis 500 je nejlepším umístěním žen v tomto závodě. A patří mezi jedny z nejaktivnější závodnic vůbec. A jak už to bývá, mnoho závodníků ženy v autech neschvalují – ovšem po jejím vítězství v IndyCar se ozval Tony Stewart:
Myslím, že má talent. Byla úspěšná v každé etapě závodění. Došla tak daleko, že nevidím žádný důvod, proč by nemohla být úspěšná i tady (NASCAR).
Vicki Butler-Henderson
Patří mezi anglické závodnice a televizní moderátorky – např. Top Gear nebo Fifth Gear. Narodila se do rodiny závodníků, už od generace prarodičů se její rodina věnovala závodění a ani ona se před auty nezastavila. Začala už ve 12 letech závodit na motokárách, kde ve svém první závodě předjela Davida Coultharda.
Ashley Force Hood
35-letá Američanka, která je dcerou legendárního závodníka Johna Force a sama je bývalou závodnicí pro John Force Racing. V roce 2008 získala své první profesionální vítězství, kde porazila svého otce – NHRA Summit NHRA Southern Nationals | Southern Nationals. Byla vůbec první ženou, která vyhrála TF/FC!
A to je jen pár z těch, které jsou skutečně skvělými závodnicemi a vyhrávají prestižní závody po celém světě. Navíc při pohledu na jejich fotografie byste ani nevěřili, že tak jemné a krásné ženy mohou řídit tak dravá auta a vyhrávat závody. (Muži asi už slintají na klávesnice, že?)
A co motorkářky?
Katja Poensgen
Svůj první závod jela ve svých 16 letech a už o 3 roky později vyhrála evropský šampionát Supermono Championship. Tento úspěch ji posunul až do Grand Prix, tam v roce 2001 dosáhla nejlepšího umístění v rámci její kariéry, a to 14. místa v 250cc Italian GP v Mugello.
Maria Costello
Jedna z nejznámějších a nejúspěšnějších tváří v rámci závodů žen. Udělala toho skutečně hodně pro to, aby ženy byly uznávány a mohly plnohodnotně závodit vedle mužů. Především se zaměřuje na silniční závody, hlavně situované v Irsku a TT, kde drží už nějakou tu dobu ženský rekord kola. Dokonce sepsala vlastní autobiografii a podporuje neustále další ženy v tom, aby si šly za svými sny v rámci závodů motorek.
A co Dakar? Stejně jako u automobilových závodů jde o jednu z nejtěžších soutěží, ale ani ženy se před ní nezastaví.
Laia Sanz
Španělka, která je sponzorovaná GAS GAS a řídí Hondu CRF 450X, nosí na své hrudi číslo #45. V roce 2011 vyhrála svůj první Dakar. Její potenciál míří velice vysoko – má totiž 11. nejlepší čas.
Ať už jde o motorkářky nebo závodnice formulí nebo sportovních aut, měli bychom si uvědomit, že je jedno, jestli za volantem sedí muž nebo žena. Ženy jsou stejně, někdy dokonce více talentované, než jejich protějšky. A tu šanci dostaly už dříve. Nyní jsme snad natolik daleko, že je mezi vámi dost lidí, kteří tak křehkému stvoření jako je žena fandí. Navíc – když se skloubí ženská krása s tak trochu chlapskými činnostmi – většinou z toho vznikne něco skutečně vzrušujícího… Co myslíte?
Zdroj: womenology.com