V době pokračujícího a rychlého postupu technologie a internetových možností jsou upozaďovány a opomíjeny tradiční a dříve velmi oblíbené způsoby komunikace. Dnešní mládež prakticky nechápe základní pravidla pro psaní dopisů, většina z nich už neumí nadepsat obálku. Proč taky, když mají k dispozici e-mail, Facebook, Skype či dřív tolik populární ICQ. Stejně jako dopisy mizí také posílání klasických pohlednic, tradice posílání obrázkových pozdravů je udržována snad jen starší generací v období Vánoc.
S nápadem, jak inovovat zasílání pohlednic, přišel Tomáš Bělka z brněnské rodinné firmy Betexa, který se rozhodl vstoupit na trh s prostorovými, takzvanými pop-up pohlednicemi. Ty po rozevření trojrozměrně zobrazí hrad, zámek či jinou pamětihodnost. Inspiroval se prací špičkového ilustrátora a grafika 20. století Vojtěcha Kubašty, jehož dílo našel před lety zastrčené v antikvariátu, řekl ČTK na veletrhu Regiontour v Brně.
Dlouhá cesta k výrobě
Trvalo přitom více než deset let od nálezu krabice v antikvariátu, než se do výroby pop-up pohlednic pustil. „Od klasické se liší tím, že po otevření získá prostorový efekt a dostane se do ní perspektiva. Nyní zkoušíme, jak zareaguje trh, a podle prvních ohlasů by to mohlo mít ohlas jak mezi běžnými zákazníky, tak mezi těmi, kteří nějak chtějí propagovat svůj region či byznys,“ řekl Bělka.
Nově pojaté pohlednice lze poslat samostatně či v obálce a ačkoli Bělka vystavuje na veletrhu pouze ty, na nichž jsou převážně známé české hrady či zámky, může být motiv jakýkoliv. „Záleží, kdo co chce propagovat,“ uvedl Bělka.
To, že se inspiroval Kubaštovou prací, neskrývá. Naopak se k němu hrdě hlásí. Vojtěch Kubašta se narodil v roce 1914 a mezi jeho nejoceňovanější dílo patří dětské pop-up knihy, které se překládaly do mnoha jazyků a vycházely v mnohatisícových nákladech. Velkou kolekcí knih tohoto výtvarníka disponuje dokonce americké muzeum Bienes Museum of the Modern Book na Floridě, kde se také v roce 2005 uskutečnila výstava Kubaštových děl.
Zdroj: ČTK
Foto: Pixabay.com