Revoluce mezi hybridními vozy, ohromující kombinace impozantního designu a špičkových jízdních vlastností. Podobné jiná automobilka nenabízí.
Na test tohoto sporťáku jsem se těšil nejen já, ale určitě i vy, protože právě díky vašim žádostem jsme si tohoto mimozemského krasavce mohli vyzkoušet. Jeho ojedinělý design je tak nápadný, že radost udělal úplně všem, kteří se vedle něj mohli třeba jen vyfotit. Nepotkali jsme za celou dobu chlapa od 10 do 100 let, který by se za ním neotočil. Nejvíc všechny zaráželo, že tohle auto, které vypadá jaké nabušený sporťák, nevydává při jízdě po městě žádný zvuk. Je to vlastně první sportovní automobil se spotřebou a emisemi kompaktního vozu. Síla plug-in hybridu spočívá v dokonalé synchronizaci distribuce pohonu přední a zadní nápravy pomocí dvou elektromotorů. Zatímco přední nápravu pohání elektromotor o výkonu 96 kW/131 k, zadní nápravu pohání elektromotor hnaný 1,5litrovým benzinovým tříválcem s výkonem 170 kW/231 k. Všechny tyto kombinace jsou na silnici přenášeny s nejvyšší účinností, protože motory mohou společně, v závislosti na konkrétní situaci, pohánět buď kola přední či zadní nápravy, nebo obě nápravy současně.
Tento sporťák příštího století je tedy unikátní čtyřkolka. V režimu eDrive, který lze využít převážně při jízdě po městě, je poháněn pouze předním elektromotorem. A zvuk typického sporťáku? Není! Je to dost nezvyklé, že sedíte v takové káře a i vysavač je hlasitější. Mimo město máte ale pocit, že se vznášíte, pohon všech kol demonstruje svoji plnou sílu. Vyzkoušeli jsme ji a BMW i8 umí jet rychlostí 250 km/h. Jedním z nejvýraznějších rysů je speciální architektura LifeDrive, která na BMW i8 mění vše. Použití inovativních materiálů, na první pohled patrná je třeba lehká karbonová konstrukce, ve výsledku výrazně ovlivňuje nejen design, ale i dynamiku a hospodárnost vozu. Nižší hmotnost znamená rychlejší akceleraci, vyšší agilitu a maximální hospodárnost. LifeDrive umožňuje i optimální rozložení hmotnosti mezi nápravy uvnitř BMW i8. Oba motory spojuje tzv. energetický tunel s vestavěným vysokonapěťovým akumulátorem, který vede celým vozem uvnitř středové konzole. Hybridní technologie s akumulátorem umístěným ve spodní části karoserie a lehký uhlíkový modul zajišťují optimální rozložení hmotnosti. Vůz má obzvlášť nízko položené těžiště, což zajišťuje mimořádnou obratnost a směrovou stabilitu za každé jízdní situace. Úchvatný dojem zanecháte díky vzhůru se otevírajícím dveřím, kterým se také říká nůžkové. Výrazné řešení dveří je speciálním designérským prvkem, který skvěle doplňuje jemně vedené křivky aerodynamické karoserie. Zevnitř dveře zvýrazňují celkově sportovní charakter interiéru a směrují řidičův pohled dopředu. Dekorativní madlo dveří je ergonomicky umístěno uvnitř dveřních výplní. Pozor ale při parkování, dveře zabírají dost místa a ne vždy je na jejich otevření prostor. Sami jsme skoro vystáli u auta důlek, když jsme si odskočili nakoupit do supermarketu a vedle nás z obou stran, ač jsme stáli ve středu přes dvě parkovací místa, zaparkovali další nakupující.
Majitel takového auta asi do supermarketu nejezdí. Když už jsme u nakupování, tak se nám do kufru vešly přesně dva kartony vína a karton piva, víc se do zavazadlového prostoru vtěsnat nedalo. Jinak manuál výrobce specifikuje objem kufru jako prostor pro jeden střední luxusní kufřík. Vedle nůžkových dveří a ufonských průduchů na karoserii jsou dalším nezaměnitelným a jedinečným rysem BMW i8 LED světlomety. Inovativní laserové světlomety obklopuje druhý, širší světelný rám, který zvýrazňuje jejich tříprostorovou optiku a je podsvícen světle modrým odstínem. Auto je sice nízké, ale kabina je dostatečně prostorná. Nastupování a vystupování však vyžaduje obratnost a štíhlé tělo. Nakonec jsme zjistili, že nejlépe se nastupuje tak, že si prostě sednete na široký práh a do sedačky jen sklouznete a až jako poslední jdou nohy. Sedíte nízko, jako v klasickém sporťáku, ale úzká odlehčená sedadla poskytují spolehlivou oporu a vysoký komfort i v rychle projížděných zatáčkách. Důsledně sportovní vzhled exteriéru pokračuje také uvnitř. Tady je konstrukce karbonových prvků realizována zjevně. V konzistentním designu je markantní rovněž klasický sportovní styl a pro BMW typická orientace na řidiče. Středová konzole je natočena směrem k řidiči. Všechny ukazatele v digitálním přístrojovém panelu se dvěma virtuálními kruhovými přístroji jsou snadno čitelné a srozumitelné. Ukazatele mění barvu v závislosti na přepínání pohonu motoru. Celkové barevné a materiálové provedení interiéru podtrhuje vůdčí myšlenku inteligentního a odpovědného konceptu sportovního vozu. Velkorysý prostor v přední části vozu je na úkor prostoru zadních sedaček, které jsou dost malé i pro menší děti. Slouží nejspíš jen k odložení bundy, ale myslím si, že u téhle káry je to fakt nepodstatné. Závěrečné zhodnocení bych formuloval asi takto: Při řízení tohoto auta jsem se málem udělal, a protože se za mnou otočila každá roštěnka, kterou jsem míjel, připadal jsem si jako skutečný playboy. Pocit výjimečnosti, který mi toto auto dopřálo, jsem nikdy v životě nezažil.
Technické údaje BMW i8
Základní cena 3 400 000 Kč
Motor
Objem 1499 cm3 | Maximální výkon 170 kW (231 k)
Maximální točivý moment 320 N.m | Palivo Natural 95
Přenos výkonu šestistupňová automatická převodovka,
dvoustupňová automatická převodovka pro elektromotor, pohon všech kol
Elektromotor a akumulátor
Maximální výkon elektromotoru 96 kW (131 k)
Maximální točivý moment elektromotoru 250 N.m
Systémový výkon hybridní soustavy 266 kW (362 k)
Maximální točivý moment hybridní soustavy 570 N.m
Typ akumulátoru lithium-iontový | Kapacita 7,1 kWh
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost 250 km/h | Zrychlení 0–100 km/h 4,4 s
Normovaná kombinovaná spotřeba paliva 2,1 l/100 km
Jízdní dosah čistě elektrického pohonu 37 km
Rozměry
Délka/šířka/výška/rozvor náprav 4689/1942/1298/2800 mm
Základní objem zavazadlového prostoru 154 l