Coca-Cola je dnes už celosvětově známou značkou. V počátcích jejího vzniku ale byl za jejím vývojem úplně jiný úmysl.
Původně totiž Coca-Colu namíchal jako sirup proti bolestem hlavy, nervovému vyčerpání nebo podrážděnému žaludku americký lékárník z Atlanty John Pemberton, který prodal první sklenici nápoje, který ovládl celý svět, 8. května 1886. A protože základem sirupu byly lístky koky a kofein z ořechů kola, pojmenoval jej Pemberton jako Coca-Colu.
Už po deseti letech od svého vzniku se nápoj prodával v celých Spojených státech a během druhé světové války získala Pembertonova značka pevné základy pro světovou dominanci mezi nealkoholickými nápoji. V dnešní době se Coca-Cola prodává ve více než 200 zemích světa a podle globálního žebříčku nejcennějších světových značek společnosti Interbrand se Coca-Cola umístila v minulém roce na třetím místě.
„Dáme tam dvě C, bude to dobře vypadat na plakátech,“ přispěl Pembertonův společník Frank Robinson k názvu slavného nápoje, za jehož vznikem stála lékárníkova závislost na morfiu, jímž si ulevoval od bolesti po zranění v občanské válce. Proto v roce 1865 vymyslel „francouzské víno Coca“, jehož nealkoholickou verzí se posléze stala Coca-Cola.
John Pemberton se největšího úspěchu svého vynálezu nedožil. Ještě před svou smrtí v roce 1888 stihl rozprodat podíly svého podniku, jehož část získal prozíravý a podnikavý obchodník Asa Candler, který v roce 1892 založil firmu nesoucí název Coca-Cola Company a následující rok si na ni zaregistroval také ochrannou známku. Ochranná známka pak byla propagována i na celé řadě užitkových předmětů, například na hodinkách.
Světový věhlas přinesl Coca-Cole Robert Woodruff, jenž řídil společnost od roku 1923 a do marketingu zároveň zavedl řadu ve své době revolučních prvků. Například počátkem 20. let začala firma prodávat kartony se šesti lahvemi, aby spotřebitel colu „snadněji odnesl domů“, a roce 1933 na veletrhu v Chicagu představila automat na colu, který nápoj sám namíchal (zalitím sirupu perlivou vodou).
Za Woodruffova vedení také vznikla v roce 1926 zahraniční sekce podniku, díky níž se cola rozšířila do celého světa. Tomu hodně pomohli také američtí vojáci za druhé světové války, kvůli nimž bylo vybudováno několik desítek výroben po světě, aby si osvěžující nápoj mohl dopřát každý americký voják kdekoli na frontě. Nedostatek surovin pro výrobu coly v nacistickém Německu vyřešila firma novým nápojem Fanta.
V roce 1961 obohatila nabídku o limonádu Sprite a v polovině 80. let přišla s ochucenou variantou coly Cherry Coke a hitem Coca-Cola light (též Diet Coke). Dnes zahrnuje sortiment firmy na 400 značek nealkoholických nápojů, například ledový čaj Nestea, ovocné šťávy Cappy, ledovou kávu Illy, vodu Bonaqua, energetický nápoj Burn či sportovní Powerade.
Svou historii má i jedinečný obal Coca-Coly. Asa Candler byl sice zdatný obchodník, ale v lahvové cole perspektivu neviděl. A tak v roce 1899 práva na plnění coly do lahví prodal za pouhý jeden dolar; dnes zajišťuje plnění coly do lahví na 300 smluvních partnerů firmy Coca-Cola. První lahve byly jednoduché z hladkého skla a napodobit je nebylo těžké. Proto se v roce 1915 zrodil nynější charakteristický obal, jehož autor Earl Dean se inspiroval tvarem kakaového bobu. Ten byl kuželovitě ztenčen, aby se do přepravek vešel větší počet lahví.
Zhruba od 30. let začala Coca-Cole konkurovat společnost Pepsi-Cola (dnes Pepsi), založená v roce 1902, jíž se na přelomu tisíciletí podařilo Coca-Colu v několika ukazatelích dočasně předběhnout. Podíl na tom měl i odklon spotřebitelů v tradičních doménách Coca-Coly Severní Americe a západní Evropě od nápojů s vysokým obsahem cukru. V roce 2005 přišla Coca-Cola s trhákem – nízkokalorickou Coca-Cola Zero a v roce 2007 převzala výrobce čajů a vitamínových nápojů Fuze Beverages a Glaceau.
Zdroj: ČTK
Foto: Pixabay