Internet a jeho možnosti jsou den ze dne chytřejší a rafinovanější. A totéž platí o reklamě. A pokud se spojí chytrá reklama s chytrým internetovým využitím, mělo by se dojít ke geniálnímu výsledku. Jenže to bohužel úplně nefunguje.

Že je internetová reklama jedním z nejsnadnějších způsobů, jak o sobě dát vědět, je už nějakou dobu známo. Na rozdíl od billboardů a dalších outdoorových reklamních médií může internet rozšířit vaši reklamu bez geografického omezení. Je tak podstatně větší pravděpodobnost, že si takové reklamy všimne více lidí.

Cílem internetové reklamy je také proniknout a oslovit širší spektrum potenciálních zákazníků – a ideálně i těch mimo obor. A největší silou internetové reklamy je možnost poskytovat uživatelům internetové sítě cílené a relevantní reklamní zprávy.

Ano, i všeobecně a nechvalně proslulý SPAM by mohl být příkladem cílené reklamní zprávy. I takzvaný direct marketing, do něhož spamové zprávy spadají, může být docela dobrým způsobem prezentace, pokud je dělán kvalitně. Nicméně v oblasti direct marketingu vynikají zejména čínské firmy, které lámanou češtinou podbízejí českým zákazníkům pofidérní služby a výrobky.

O spamech se ale bavit nechci. Toto téma mě napadlo v souvislosti s procházením blogů o anorexi k přechozím článkům. I na nich se totiž objevovala reklama. A jak už to tak bývá, správci blogerského serveru se zřejmě snažili do jednotlivých blogů vkládat právě cílenou a tématickou reklamu.

reklama 01
Zdroj: jenna-pro-ana.blog.cz

Mezi osobními příspěvky dívek, které si stěžovaly, že při hladovění pociťují únavu a radovaly se, že po třech dnech absolutní hladovky shodily kilogram, se pravidelně objevovaly inzerce na přípravky proti únavě a na podporu hubnutí. Trochu ironie, nezdá se vám?

V rámci snahy nabídnout zákazníkovi tematické alternativy na základě klíčových slov obsažených v rozečteném článku se nám u článků objevují reklamy, které jsou většinou blízké tématu, které si na webu rozklikneme. Je ale otázkou, nakolik je některé použití reklamy etické a vhodné.

Není to rozhodně pravidlem, v současné době jsou mechanismy zobrazování relevantní reklamy poměrně vyspělé. Ještě tři roky zpět se ale veřejnost potýkala například s reklamními bannery pohřební služby v areálech nemocnic. A nebylo ani tak úplně neobvyklé najít reklamu na tento typ služeb třeba na stránkách s tématikou posmrtného života. Naštěstí byl právě tento fakt nejprve odsouzen, pak tabuizován a nyní se jedná o přísnější regulaci reklamy týkající se právě pohřebních služeb.

reklama 02

Funkce reklamy můžete pozorovat i na svém osobním facebookovém profilu. Facebook monitoruje stránky, které jeho prostřednictvím zobrazíte, sleduje také, nad jakými obrázky se pozastavujete a které příspěvky komentujete a lajkujete. Na základě toho vám facebookový server vytváří jakýsi váš osobní obsah, do něhož vybírá příspěvky a reklamy, které by se vám podle předchozích analýz mohly zamlouvat.

Pokud tedy uvažujete o koupi nového počítače a prohlížíte si na internetu parametry, funkce a ceny produktů v e-shopech, je velmi pravděpodobné, že i postranní reklamní bannery budou čítat notebooky a další počítačové vymoženosti. Pokud si vaše partnerka vybírá na internetu parfém nebo kosmetiku, je jasné, čím bude váš soukromý účet v následujících týdnech zahrnut.

people-train-public-transportation-hurry

Ať je to, jak chce, internetová reklama pracuje s naším podvědomím. Právě proto jsou nám podsouvány kontextuální reklamy v souvislosti s tématy, která nás zajímají. Nakolik jste vůči reklamním trikům odolní? Kliknete na nabízenou reklamu nebo vás postranní bannery nechávají chladnými?

Foto: Pexels, Pixabay