„Album najlepšieho reprezentanta východného Slovenska v predpredaji.“ Takto korunoval Sameyho zhruba před týdnem Ego z Kontrafaktu. Nyní si můžeme nové album s poutavým názvem Mama neviem kedy prídem domov poslechnout online, pojďme si ho tedy trochu přiblížit.
Košický rapper Samey není rozhodně žádný nováček a společně se svou Haha Crew už je na očích několik let. Po společném projektu skupiny s názvem Vlna (2014) se každý člen věnoval vlastním věcem. Konkrétně Samey značnou dobu nic nevydal, ale svůj nadcházející debut uvedl úderným singlem V dialke vidim svietit sidlisko. Jde o velice atmosférickou věc s tvrdým basovým podkladem. Působí trochu oldschoolově, díky špinavým bicím a extra tlusté base. Zvuk je nekompromisní a flow krásně sedne do beatu. Jak je již z názvu patrné, text pojednává o životě na sídlišti, soudržnosti party, zanedbávání školy a podobně, nepůsobí však jako klišé, naopak je velmi osobitě podaný. Na albu je tento singl zařazen až jako třetí. Předchází mu 1969, což je intro v podobě projevu Janis Joplin z prvního ročníku veleslavného Woodstocku, který se konal právě v tom roce. První plnohodnotný track Vlasy veju vo vetre začíná zkreslenou elektrickou kytarou a podklad bicích a baskytary evokuje svým teempem a aranží spíše rockovou baladu, než rapový track. Začátek je dokonce zpívaný, o což se postaral nadaný zpěvák Saul, kterého nalezneme na albu ještě v sedmé skladbě Zajtrajsok pride dnes. „Vlasy vlajou ve větru“ si zazpíval i Hasan, kterému i přes poměrně malý prostor k vyjádření tato kytarovka také výborně sedla. Velký úspěch a zároveň pomyslný vrchol alba je spolupráce s Kontrafaktem, ovšem s každým z rapujících členů této legendární formace zvlášť. Nejprve tu máme Za svitu hviezd s Rytmusem. Samey rapuje o nočním životě, o lidech, ktěří se ničí pitím a drogami. Sám prý přestal pít a kouřit v šestnácti letech, což nám říká v rychlé flow, kterou mu umožňuje poměrně nízké bpm alternativního, trapově podbarveného instrumentálu. Rytmus překvapí svým „děravým“ projevem, kde využívá i sílu ticha mezi frázemi. Většinu času se drží v offbeatu, což v konečném důsledku zajímavě pulzuje a při matematickém určování flow byste si těžko vystačili s klasickým raz, dva, tři, čtyři. Snad ještě většího progresu se dočkáte v následujícím tracku Mood, kde Ego znovu dokazuje své umění. Jeho zpěv v zvláštních intervalech místy působí až orientálním dojmem. Beat je opět těžce alternativní a hlasy obou rapperů jsou ozvláštněny různými efekty. Rockstar steez s Dalybem už známe několik týdnů, jakožto třetí a poslední singl před kompletním vydáním. Dalyb zde kromě refrénu zajistil i hudbu. Poté dojde k přerodu alba na smutnější vlnu. Následuje totiž série emotivních tracků Noci a rána, 1 (druhý singl) a outro Smrt je len dalsie dobrodruzstvo, které jsou plné lásky, osamělosti a různých dalších pocitů, které nechávají posluchače nahlédnout do rapperova nitra. Album uzavírá Ctotv freestyle, který je označen za bonus track a jako hosté jsou přítomni Dalyb, Lvcas Dope a Zayo.
Mama neviem kedy prídem domov je velice originální projekt, který dobře drží při sobě a je za ním evidentně hodně usilovné práce. Kromě producentů, jako je Dalyb, Nuri, Madpeace nebo Kidd, má na výsledném produktu obrovský podíl Marko Bröstl. Mix všech skladeb proběhl v jeho režii a navíc nahrál do několika z nich i kytary, což je určitě jednou z předností alba. Dále nesmíme opomenout mistra zvuku ze zámoří (byť původem ze Slovenska), který se jmenuje Vlado Meller a masteroval za život spousty světových kapel a interpretů. Namátkou lze jmenovat alespoň některé: Pink Floyd, Metallica, System of a Down, Red Hot Chili Peppers, Rage Against the Machine, Lil Wayne nebo Kanye West! Album je tedy zvukově vynikající a obsahově se zdá být rovněž kvalitní. Ostatně, posuďte sami!