Už jste si někdy řekli, že byste potřebovali,aby den měl 48 hodin a abyste mohli dělat více činností najednou? Nejste jediní! A od toho, aby se vám to už dále nestávalo, slouží time management – efektivní organizace času.
Time management – každodenní pomocník
Ve světě internetu si velmi rychle můžete najít, co time management obnáší, jak jej využívat ke své práci, ke zvýšení vlastní produktivity i k tomu, abyste svůj volný čas mohli věnovat nejen své rodině, ale také zájmům a zálibám, které vás naplňují a dělají šťastnými. Jednou z příruček na toto téma je Time Management for Freelancers. Přinese vám spoustu velmi užitečných rad, včetně toho, jak si nastavit realistické cíle nebo proč je vlastně důležité efektivně řídit váš čas.
Dalším ebookem, tentokrát v češtině, který se tímto tématem zabývá, se nazývá Jak dosáhnout úspěchu v čemkoliv chcete: TAJEMSTVÍ EFEKTIVITY. Přináší zcela jiný pohled na organizaci času, a to především proto, že je mnoho informací demonstrováno na příběhu autorky. A najdete mnoho dalších knih a příruček, které vás dovedou k lepší organizovanosti a správně provedenému time managementu.
3 tipy pro efektivní využití a organizaci času
1. Nebojte se plánování
Mnoho lidí se bojí plánovat si cokoli – dovolenou, úkoly, pracovní cesty i schůzky. Víte proč? Protože už předem nevěří, že by dostáli svého slova. Otevřeně tedy dávají sami sobě najevo, že si nevěří a shazují vlastní hodnotu.
Je v pořádku, že jestliže začínáte s time managementem, máte strach z nedokonalostí, které vznikají bez organizace času. Člověk zapomíná na úkoly, které si nezapíše, tím pádem s nimi nepočítá a v daný čas se mu nahrne více povinností najednou. Jestliže si vyrobíte nebo koupíte diář, do kterého si budete veškeré povinnosti přehledně a vám příjemným způsobem zapisovat, ale také odškrtávat, bude to fungovat 🙂
2. Dodržujte své cíle
Můžete mít skvělý diář, můžete si do něj přehledně a s radostí vpisovat poznámky, schůzky, úkoly i deadliny – to vše je však zbytečné, jestliže nebudete dostatečně motivovaní všechny ty úkoly také plnit.
Když budete jednotlivé činnosti mít rozepsané také časově (a na míru vašim schopnostem – sami sebe znáte přeci nejlépe), budete překvapení, jak vám vše půjde od ruky. Dokonce možná najdete i čas navíc – a to je účel celého time managementu – splnit kvalitně všechny povinnosti v dobrém čase a mít čas i na svou rodinu, domácí mazlíčky a oblíbené činnosti.
3. Odměňte se
Bohužel jsme od malička učení, že nic není zadarmo, jakákoli odměna přijde až za dobře odvedenou práci. A tak se mnoho lidí dře od rána do noci, ale na odměnu už čas ani prostor bohužel nenajdou. Proto je důležité, abyste se také uměli ocenit, pochválit a tím také namotivovat pro další úkoly a plány, které vás čekají.
Tip: Zkuste s time managementem fungovat alespoň 1 týden. Zkuste efektivně využívat svůj čas a také se za to náležitě odměnit – třeba volným odpolednem, které strávíte na výletě s rodinou v přírodě.
Když jednou přijdete na algoritmus time managementu a okusíte, jaké to je, když si plánujete a organizujete život podle vlastních pravidel, nebudete chtít přestat. A když si budete moci dovolit volno uprostřed týdne, protože zvládnete udělat jeden den více práce, budete time management přímo zbožňovat!