Bylo mi asi deset let, když se na českých televizních obrazovkách objevila japonská kreslená pohádka Pokémon o tom, jak je důležité chytit všechny a taková ta klasika o tom, jak se odepisovaní outsideři drápají na vrchol. Ideální věk na to propadnout barevnému světu roztodivných příšer.
Každou sobotu a neděli bylo tedy potřeba si přivstat, z máti jsem stále ždímal kapesné navíc na hrací kartičky, se kterými jsem, POZOR, obrážel i turnaje (a kde mě naklepali vždycky jak vídeňskej řízek), a když do kin dorazil první celovečerák, nemohl jsem u toho chybět. Mimo jiné seriál vycházel z úspěšných her na GameBoy a plyšáci Pikachu a spol. nalezly snad do každého dětského pokoje. Zkrátka vznikl obrovský fenomén. Jenže ten postupem času začal ustupovat ze své slávy, čemuž ale nyní udělala společnost Nintendo ráznou přítrž.
Do světa vypustila mobilní aplikaci Pokémon GO, kterou, inu, do světa vypustila Pokémony. Doslova. Hra pracuje na principu augmented reality (rozšířená realita), kdy digitální fikce obohacuje skutečný svět. Děje se tak skrze displej fotoaparátu v mobilu, který snímá okolí a do něj dosazuje uměle vytvořené potvůrky, které se pak jednoduchým pohybem prstu snažíte spoutat do svého pokéballu. Zní to dost uhozeně, až pitomě a pokud jste si to nevyzkoušeli, tak to asi nepochopíte.
Lítáte prostě s telefonem a vypadáte jak debil
V zásadě ale běháte po ulici, zarytě čumíte do mobilu a swipujete prstem jak vzteklej. Zároveň se nesmyslně s telefonem natáčíte, jak kdybyste chtěli vyfotit nějaký nepostřehnutelný detail, který vám uniká a vypadáte pro ostatní jak magor. Na druhou stranu ale taky budete mít radost z každého chyceného Pokémona. Když jsem ráno v kanclu ulovil Eevee, hned jsem věděl, že den bude o něco veselejší.
Hru hraju teprve od včera a nasbíral jsem zatím jen pět kousků. Ještě jsem plně nepochopil všechny možnosti, proto se nebudu pouštět do nějakého formálního hodnocení a napíšu jen svůj osobní dojem, jak to teď nějakou dobu bude. Pokémonů se teď nějaký čas nezbavíme. Nintendu se neskutečně zadařilo, pokémoní apku používá víc lidí než Twitter a na Googlu bylo spojení Pokémon GO dokonce v jeden čas vyhledáváno častěji než porno! Nevídaný zájem o zvířátka s různými schopnostmi vystřelil Nintendo do neskutečných výšin. Hodnota akcií firmy šla hned po vydání aplikace o 20 % nahoru a valuace firmy vzrostla o 7,5 mld dolarů. Takže slušný výkon.
Nic netrvá věčně
Jenomže stejně jako se už jednou Pokémoni vydrápali na výsluní, také se z něj museli jednou stáhnout. Momentálně se zadařilo tento zájem oživit, ale asi nebude trvat věčně. Vzpomeňme na ROVIO a jejich hit Angry Birds. Ten taky na jeden čas opanoval, co se dalo, ale pak přišel náhlý propad v oblíbenosti, který třeba vyústil v postupné propouštění několika stovek zaměstnanců. Nastartovat značku opět k nebeským výšinám měl letošní animák, který sám o sobě je tržní sukces, ale masovou oblibu, které se těšili vzteklí ptáci dříve, asi Angry birds nevrátí.
Proto ti, kterým už teď otravné kecy, všudypřítomné články a rádobyvtipné poznámky o Pokémonech lezou krkem, asi mohou být v klidu. I tohle je spíš momentální mánie a móda, která jednou odezní. Otázkou je, jestli to, co ji nahradí, nebude ještě mnohem horší?
Na závěr se vrátím k nadpisu. Vzhledem k tomu, že apka uživatele bezpečně připoutá k displeji telefonu, tak nebezpečně zapomene na dění kolem sebe. Už jsou zdokumentovány případy, kdy nadšení hráči způsobili z nepozornosti dopravní nehody. Tak při chytání koukejte kolem sebe, ať vás něco nesundá. Za to ani ten Mewtwo nestojí.
Foto: Facebook, YouTube