Sotva se ochladilo, velkoobchodní řetězce neztrácejí ani chvilku a začínají kampaň na období v roce, kdy si kapsy narvou nejvíce.
Vždyť před chvílí teprve skončily prázdniny, říkáte si stejně jako já? No problemo, nafukovací lehátka, plavky a vodní melouny už netáhnou, a tak je třeba vyrukovat na trh s novou obchodní strategií, která motá hlavu spotřebitelům každoročně. Jak jinak zaplnit díru po lákadle na zákazníky v době „dýňové sezóny“, která v Česku příliš nefrčí?
Až vyrazíte zase o víkendu na povinnou procházku mezi regály s potravinami, nelekejte se. Uklidňující vánoční hudbu, výzdoby s baňkami a jehličnany sice ještě nepotkáte, zato koupit některé z nich už můžete. Aby vás vánoční nálada a posedlost nakupováním chytla doma s předstihem, můžete si do špajzu přihodit pár ingrediencí na cukroví, nebo rovnou celé, pokud nepečete, zásobit se horami čokolád s vánoční nebo mikulášskou tematikou a veškeré úchytky vystupující do prostoru ozdobit výzdobou.
Vážně to chceme?
Proč? Proč tak brzo, ptám se znovu? To opravdu nemá tenhle marketing hranic a bude nám nutit věci dva a půl měsíce dopředu? Ale já zapomněla. Vlastně to chceme my, nakupující. Teda alespoň podle mluvčího Kauflandu Michala Šperla. „Zákazníci si na tento vybraný sortiment zvykli a rádi jej nakupují již v předstihu,“ uvedl pro server Aktuálně.cz.
Já teda nevím jak vy, ale pečení cukroví u nás doma startuje nejdříve s prvním prosincovým víkendem. Úklid plánuju až taky nejblíže s adventními dny. A dárky? Buď koupím něco, co mi náhodou padne do oka neplánovaně, nebo je odbyju během posledních čtrnácti dní. Nejlépe v jeden den, ať to mám rychle za sebou.
Ve svém okolí rovněž neznám nikoho, kdo by se už teď s nadšením vrhl do pečení či něčeho dalšího. Jo, rozmyslet si pomalu, co bychom chtěli, to možná ano. Zvláště zaúkolovat děti k psaní dopisů Ježíškovi. Přece jenom rozhodnout se jim trvá trochu déle a také je potřeba přemluvit je k vyškrtání těch obrovských drahých Lego stavebnic a dalších věcí, které přesahují náš rozpočet. Nebo se vymykají naší představě o výchově, jako mobily, tablety a herní konzole. Ale utíkat je rychle nakoupit a zabalit? Tůdle.
Vysvětlením je rostoucí ekonomika
Na vánoční atmosféru nenarazíte jen v kamenných prodejnách, ale také při surfování na internetu. Například online obchod Rohlík.cz už má na horní liště zelený stromeček, pod kterým najdete všechny produkty týkající se Vánoc.
Podle poradce ministra financí a ekonoma Aleše Michala to má jednoduché ekonomické vysvětlení. „Brzký start vánočních prodejů a to, že jsou zákazníci připraveni nakupovat jídlo na Vánoce už teď, svědčí o tom, že se ekonomice daří,“ vysvětluje pro Aktuálně.cz.
A kdy se teda připravit na výzdoby v plné polní? Naštěstí „až“ za měsíc… Kdyby místo tak brzkého prodeje raději začali na všech náměstích konečně prodávat punče a svařáky!
Foto: Unsplash, Pixabay