To, že ženy rády nakupují, je jedním z nejrozšířenějších a pravděpodobně také nejpravdivějších stereotypů. Samozřejmě, že se najdou ženy, kterým nakupování nahání hrůzu a vyhýbají se nákupním střediskům jako čert kříži, ale není jich moc. Oproti ženám muži nákupním mániím příliš neholdují, i když i mězi nimi se najdou tací, kteří dokáží strávit hodiny a hodiny mezi nákupními regály.
Proč tedy ženy tak milují nakupování? A proč to muže tolik nudí?
Ženská záliba v pořizování nových věcí není od roku 2013 pouze stereotypem, potvrdil ji navíc britský výzkum, při němž vědci oslovili 2000 lidí a zjišťovali, jak na tom muži a ženy s nakupováním jsou. Zatímco muži se začali nudit průměrně po 26 minutách nakupování, jejich drahé polovičky přiznaly pocit nudy až po dvou hodinách. Že by to tedy bylo tak jednoduché?
Průzkum také ukázal, že 80 % mužů nesnáší nakupování se svými partnerkami, téměř polovina manželských nákupů končí hádkou, přičemž muž je unavený, frustrovaný a naštvaný z toho, že si věci pro sebe nakoupil okamžitě a během několika minut, zatímco partnerka tráví čas pobíháním z obchodu do obchodu a vykazuje jednoznačnou nerozhodnost.
Některá německá nákupní centra v odpovědi na tento fakt zavedla odpočinkové zóny pro muže, které fungují na principu dětských koutků. Muži se v těchto zónách mohou najíst, dát si dvě piva a strávit herní odpoledne v době, kdy se jejich milovaná žena bude honit po nákupech. Celá služba stojí 10 liber na den. Princip „odložení“ muže v jakési bezpečné zóně se pak jeví jako dobrý krok při zachování klidu v partnerském vztahu.
Ženy za to nemohou, mají to prý v genech
Antropologové, kteří se zabývali tímto fenoménem, došli k závěru, že ženské nakupování je dáno evolučně. Odvolávají se na princip lovců a sběračů, přičemž muž jako lovec vstupuje do obchodu s jasným úkolem, který také v dohledném časovém horizontu úspěšně plní. Žena však na prahu obchodu neví nic. Nemá jasné poslání a mnohdy ani jasný cíl. Pánové, kdo z vás už někdy zažil, že vaše drahá odcházela nakupovat s tím, že si nutně musí pořídit džíny, a vrátila se s kozačkami, večerními šaty a spoustou dalších věcí, ovšem vytoužené džíny nikde?
Ženy hledají inspiraci, kochají se při průchodu regály a sbírají skutečně jen ty nejcennější kousky. Jako jejich předchůdkyně, které trávily celé hodiny sběrem bylin a kořenů. Vyčítal jim to tehdy někdo snad? Tak by to asi neměla vyčítat ani současná společnost současným ženám, protože podle všeho mají zběsilé nakupování zakotveno hluboko v genech.
Muži jednotlivě, ženy v tlupách
Průzkum také ukázal, že muži se vydávají na nákup nejčastěji sami, zatímco ženy, pokud to čas dovolí, volí spíše nákupy ve společnosti kamarádek. I na tento jev je možné naklíčovat pravěký vzorec. Mužský lov nebyl příliš společenskou záležitostí, důležitá byla orientace na kořist a přesný lov. Oproti tomu ženy se vydávaly na sběr bylin společně s dalšími ženami z kmene a navzájem si dělaly společnost.
Ať je to, jak chce, ženské hromadné nákupy se mohou velmi snadno zvrhnout v nekontrolovanou několik hodin trvající mánii zahrnující také odpočinek a klábosení u kafíčka mezi honem na další módní úlovky. Je jasné, že takové vražedné tempo by žádný muž ani stíhat nechtěl. Mnohým mužům po dámském nakupovacím dýchánku stačí pohled na výpis ze společného účtu, natož aby se podobného masakru účastnili dobrovolně.
Dneska jsem smutná, tak si aspoň něco koupím
Zásadní problém, který může vést k shopaholismu. Moderní nemoci na způsob shopaholismu jsou těžko specifikovatelné a je otázkou, zda právě shopaholismus může být skutečná diagnóza v lékařském slova smyslu. Faktem ale zůstává, že doménou dnešních žen je často zalepit nepříjemné pocity koupí nového hadříku, kosmetiky nebo aspoň něčeho malého a zbytečného do domácnosti. Každý někdy máme špatný den, mizernou náladu, zažijeme konflikt s partnerem nebo revizorem v tramvaji, ale určitě není dobré si tyto nepříjemnosti kompenzovat nákupem. Po nákupu v afektu se totiž kýžená radost z úlovku nedostaví, mnohdy žena s odstupem zjistí, že se jí zakoupená věc ani nelíbí a nevyužije ji.
Možná by ženy místo nakupování mohly věnovat čas svým partnerům, kteří většinou stejně nové módní úlovky neocení a princip zvedání si nálady koupí nové věci ani nepochopí. V ideálním světě by se tak páry mohly na nakupování úplně vykašlat a ve chvílích špatné nálady radši někam vyrazit za zážitky, které narozdíl od barvy nového trička nevyblednou.
Foto: Pixabay.com, Stock.tookapic.com